Het schooljaar lijkt in duigen gevallen. We proberen te redden wat er te
redden valt, alsof we stoere zeelui zijn op een met zinken bedreigd schip. En
we doen dat goed, daar blijf ik van overtuigd. De mensen die vier jaar
ondergedoken leefden tijdens een oorlog, kwamen nadien net veel creatiever uit
de hoek. We zullen dus zeker geen lost generation hebben. Nu dochter
geen eindreis heeft en ook geen fuif en geen proclamatie, bijt ze zich vast in
de hoodie die haar klas van plan was te ontwerpen. Geen voorvechtster
zijnde, gaat dat gepaard met grimmige vastberadenheid, afgewisseld met buien
van diepe wanhoop. Mails en berichten vliegen over en weer. Ik glimlach en wijd
me weer aan de transcriptie van de dag. Met die trui komt het wel goed.
Het verhaal is getiteld ‘L’histoire de Tristan’ en ik lees over
Arthur en over Sint-Augustinus. Net ben ik bij een stukje aanbeland waarin een
koning van Ierland zijn dochters zonder pardon uithuwelijkt. De dames in
kwestie hebben daar een ander idee over en hebben hun oog op een chevalier
laten vallen. Daarna worden ze prompt in een toren opgesloten. Het is spannend
en ik wil verder lezen, al bots ik hier en daar op een onduidelijkheid in de
tekst. Ik doe wat ik aan dochter opdroeg: volhouden.
In de krant lijkt de schoolstrijd uitgebroken. Het begon met de minister
die vrij vroeg orakelde hoe het allemaal moest. De beste stuurlui … Na de
veiligheidsraad kenden we een datum: 18 mei, maar het kan ook al op 15 mei. Opluchting
en paniek wisselden elkaar af. Het lijkt allemaal weinig praktisch mogelijk: maximaal
14 leerlingen in een klas, de leerkracht al dan niet met mondmasker vooraan
achter een plastic schot, wisselbeurten en de meest heroïsche plannen om alles
te ontsmetten. Toch werden dikke draaiboeken uit de hoed getoverd. Ook wat
betreft het einde van het schooljaar is er debat. Het ene onderwijsnet pleit
voor de afschaffing van examens, het ander wil niet zonder. We konden net zo goed
100 jaar geleden zijn. Laten we niet vergeten dat een examen een momentopname
is. Er zijn erg veel manieren op daar een mooie middenweg in te vinden. Zijn
het niet gewoon allemaal kinderen die een opleiding moeten krijgen? Die een
aantal vaardigheden onder de knie moeten krijgen? Ik vraag mij werkelijk af of
iedereen die nu geen examen zou afleggen, daardoor per se iets mist. Het is een
erg moeilijk evenwicht, maar we dansen allemaal op een koord en we blijven
overeind. Dat is wat telt, toch?
Het weer is wispelturig. Maartse buien wisselen af met aprilse grillen
en we zijn alweer een maand verder. We merken het niet, maar we leggen de lat
stilaan weer wat hoger, zoals vroeger. Wij wringen ons in bochten om iedereen
tevreden te stellen. Ik duik terug in mijn tekst en in het verleden, want ik
wil weten of de prinsessen uit de toren kunnen ontsnappen.
De wereld van morgen zal er anders uitzien, maar daarom niet slechter.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten