zaterdag 28 maart 2020

Scent of time



Ik voel een aanhoudende drang om te bakken. Taart, cake, koekjes of zoet brood. Dingen die ruiken naar zorgeloze tijden. Marcel Proust beschreef in zijn a la recherche du temps perdu hoe de geur van madeleines hem tot diep in zijn jeugd terugbracht. Proust is bij uitstek trage literatuur en dat is - zo blijkt - Grand Hotel Europa ook. Ik lees het traagzaam, zoals ik een gebakje verorber en ontmoet om de zoveel zinnen een prachtig woord: amechtig, euvel of merite.


Bakken heb ik niet van een vreemde. Thuis werd er vaak gebakken en ook bij mijn oma kreeg ik de smaak te pakken. Mémé werd in 1927 geboren. Ze groeide op als dochter van architect Lucien De Munnynck, die in zijn vroege jaren een paar belangrijke gebouwen heeft ontworpen, zoals Villa Zonnekracht in Tiegem. Haar schooltijd was volledig Franstalig. Zij wilde graag naar de tekenschool, maar dat mocht niet. Van de wederomstuit deed ze haar laatste jaar nog een keer over en later bleek haar intellect voer te vinden in het runnen van het autocarbedrijf van bompa. Ze zocht in bakken en haken haar creatieve uitlaatklep. Wij waren twee handen op één buik. Ze duikt in al mijn verhalen voor kinderen wel ergens op. En toch vroeg ik me laatst nog af of ze dat niet jammer had gevonden, dat studeren voor haar niet was weggelegd. Voor onze generatie is het een evidentie geworden. Voor meisjes in in die tijd niet zo vanzelfsprekend. Maar daar repte ze met geen woord over. Zij maakte de keuken tot haar heiligdom, een veilige plek, waar het altijd lekker rook.

De man van het tuincentrum leverde daarnet de volgende bestelling. Niet alleen viooltjes deze keer, maar ook een eerste reeks tuinkruiden: lavendel, rozemarijn, munt, bieslook en tijm. Tijm is mijn favoriet. Er zijn ontelbaar veel soorten van. Soms doe ik naast citroenrasp ook wat tijm door de madeleines van Proust. Wat zou mémé, die zo graag omringd was door mensen, van deze beslotenheid hebben gevonden? Hoe zou zij, die zelfs de postbode elke dag van brood met soep voorzag, het verplichte afstand houden hebben ervaren? Ik kan het haar al vijf jaar niet meer vragen, maar zij behoorde wel tot de generatie die de oorlog heeft meegemaakt. Samen met haar familie vluchtte ze uit huis om de boot te nemen naar Engeland, tot mijn koppige overgrootmoeder die droom lek stak door de boot niet op te willen. Ik heb me laten vertellen dat het schip door een torpedo tot zinken is gebracht. Zij ontsnapten aan de stroom vluchtelingen door een huis binnen te lopen en langs de achterdeur weer naar buiten te gaan. Hoe de tocht terug naar huis verliep, is mij niet duidelijk. Het woord vluchtelingen krijgt er wel een andere betekenis door, we doen er goed aan bij momenten in eigen ziel te kijken. Hoe hou je afstand in een tent? Hoe voelt het om te moeten vluchten?

De geur van tijm breekt door het verstrijken van de tijd heen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De draaglijke donkerte van ons bestaan

Onze rek wordt op de proef gesteld, ik voel het aan veel dingen. De tweede lockdown is nog lang niet teneinde en wat daarna komt, is v...